A kerékpározás manapság igencsak népszerű, pláne ilyen magas üzemanyagárak mellett. Amúgy nemcsak pénzt spórolhatunk ezen remek sport-, rekreációs és közlekedési tevékenységgel, hanem a napi testmozgásunk is le van tudva általa, ha bringával járunk munkába. Ahhoz, hogy megelőzzük a kopásból eredő károsodásokat és minél tovább használhassuk a kétkerekűt, a kerékpár lánc tisztítás egyike a legfontosabb tennivalónknak, amikor a karbantartásról beszélünk. A szükséges ápolást tehát érdemes elvégezni időnként és akkor nem fogunk semmiféle csörgést, nyekergést hallani tekerés közben. A kerékpár lánc tisztítás során, a gépezet legfontosabb láncszemeit tarthatjuk megfelelő műszaki állapotban. Mint minden mechanikai szerkezet, a bicaj is meg fogja hálálni a gondoskodást. Hogy is történik a kerékpár lánc tisztítás? Első lépésként meg kell tisztítani a láncot a portól és a különféle szennyeződésektől. A szükséges kellékek közé sorolhatjuk a törlésre alkalmas rongyokat, valamilyen rozsdamentes kenőanyagot, továbbá nagy hasznunkra szolgálhat, ha a rendelkezésünkre áll a kerékpár lánc tisztítására alkalmas speciális eszköz. Ez utóbbival rendkívül alapos munkát végezhetünk, hiszen a szennyeződéseket a résekből és a lánclyukakból is tökéletes hatékonysággal távolítja el. Nem költséges befektetés, viszont roppant sokat érhet a nap mint nap használatban lévő bicikli állapotának fenntartásakor.
Mikor szükséges a biciklilánc cseréje?
Sokat számít az alapos karbantartás, mégis fém a fémmel érintkezve kopáshoz vezet. A karbantartással csak lelassítjuk ezt a jelenséget, de nem állítjuk meg. Amikor már hiába állítgatjuk a váltót és játszunk a láncfeszességgel, akkor valószínűleg eljött a biciklilánc cserének az ideje. De elég csak láncot cserélni és a probléma meg van oldva? Mivel a fogaskerekek és a lánc úgymond összekopnak, ezért a biciklilánc cserével egyidejűleg a hátsó fogaskoszorút, illetve az első lánctányérokat is érdemes lecserélni. Ha nem így teszünk, akkor valószínűleg megugrik az új lánc a kopott fogakon, szalajtani fog pedálozás közben, ami igen kellemetlen és hamar tönkre tudja tenni az új láncot, ha nem cselekszünk. Olcsón beszerezhető eszköz a láncnyúlásmérő. Ezt csak rá kell helyezni a láncra és azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy elhasználódott-e a lánc vagy sem. Egyébként a nyúlást nem a szó szoros értelemben kell érteni. A lánc alkotóelemei kopnak el, ezért a lánclyukak közötti távolság is valamelyest megnő. Szemmel nem látható, mégis elég ahhoz, hogy gondokat okozzon egy komoly túra vagy a mindennapi használat alkalmával.
Guminyomás táblázat a könnyebb haladásért
A guminyomás merőben meghatározza a kerékpározás élményét. A pontos beállítás érdekében jó iránymutató a guminyomás táblázat, amiben fel van tüntetve, hogy az MTB-k, országúti, city bike-ok, trekkingek esetében mettől meddig terjed az ideális guminyomás. Viszont a puding próbája az evés, ezért mindenkinek ki kell tapasztalnia, hogy az adott értékeken belül, milyen guminyomással szeret közlekedni. A technikásabb bringások gyakran eltérő guminyomást szoktak alkalmazni az első és hátsó abroncsban. Mások szeretik minden körülmények között kőkeményre fújni a kerekeket. Bár a kerékpár guminyomás táblázatban található értékeket nem ajánlott meghaladni, a kőkemény gumik nem jelentenek mindig jó választást, tekintetbe véve az út- és időjárási viszonyokat. Jobban pattog a bringa és nedves úton jobban csúsznak a kerekek, mivel kevesebb felületen érintkezik a gumi az talajjal, nem beszélve a kavicsos, sóderes részeken. A guminyomás táblázatban általában csak a minimum és a maximum értékek láthatóak, viszont arról is érdemes szót ejteni, hogy a bringás testsúlyához kell igazítani a nyomás értékét. Minél nehezebbek vagyunk, annál keményebbre kell fújni a gumit. Logikus, hogy például 4 bar-ra fújt gumi laposabban fut a 85 kg személy alatt, mint 75 kg-os esetében.
Kerékpár tárcsafék – mechanikus vagy hidraulikus?
Egyes körökben ez még mindig vita tárgyát képezi. Hiszen anno a bowdenes, azaz a mechanikus kerékpár tárcsafék is megfelelő fékerőt produkált. Minek tehát a hidraulikus? A válasz inkább a minőségben rejlik mindkét esetben. A gagyi hidraulikusnál lehet jobb egy minőségi mechanikus. De a gagyi mechanikust lepipálhat egy erős V-fék is. Ugyanilyen lényeges a fékbetét minősége is a kerékpár tárcsafék esetében, ahogy a tárcsa állapota. Hogyha valamelyik már kopott, akkor tényleg nem érdemes halogatni a cserét, a saját és mások testi épsége érdekében. Amennyiben érdekelnek a kerékpár lánc tisztítással és egyéb sporttevékenységekkel kapcsolatos hasznos tanácsok, látogass el a sporttipp.hu weboldalra!